Toyota Mirai

Vše, co potřebujete vědět o našem novém modelu na vodík

Vše, co potřebujete vědět o našem novém modelu na vodík

Mirai – v doslovném překladu z japonštiny „budoucnost“ – předznamenává novou éru automobilů.
Toyota Mirai využívá vodík k výrobě elektřiny a produkuje pouze čistou vodu; vykazuje tak mimořádné ekologické parametry a dokáže nabídnout vše, co od vozu příští generace očekáváte: okamžitě rozpoznatelný design; radost za volantem pramenící ze špičkové ovladatelnosti (díky nízkému těžišti); a dále tichý, ale současně i mohutný zátah zprostředkovaný elektromotorem.

Technologická revoluce

Mirai staví na technologii palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System), která kombinuje palivové články s hybridním pohonem. Její součástí je nová sada palivových článků FC Stack (vlastní technologie Toyoty) a vysokotlaké zásobníky na vodík.

Jak to funguje

Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise CO2, ani jiné škodlivé látky. Řidiči mohou očekávat stejnou úroveň pohodlí jako u vozů se zážehovým motorem, včetně velkorysé dojezdové vzdálenosti a tankování vodíkového paliva během pouhých tří minut.
Součástí soustavy jsou vlastní komponenty automobilky Toyota, vč. sady palivových článků Toyota FC Stack, měniče pro zvýšení napětí palivových článků a vysokotlakých zásobníků na vodík.

/
Jakého výkonu dosahuje

Nová sada palivových článků Toyota FC Stack dosahuje nejvyššího výkonu 114 kW (155 k). Vykazuje přitom hustotu energie 3,1 kW/l na úrovni světové špičky (tj. 2,2x více než u předchozího modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu limitovaného pronájmu).
Konstruktéři vyvinuli nový kompaktní a vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě, jenž zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 voltů. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků v sadě Toyota FC Stack, čímž vznikla menší a výkonnější soustava TFCS (Toyota Fuel Cell System) s nižšími celkovými náklady.

Příkladná ovladatelnost, stabilita a tichý chod

V součinnosti s elektromotorem funguje vysoce výkonná soustava Toyota FC Stack s optimální regulací výkonu baterie v zájmu co nejlepších reakcí za všech rychlostí jízdy. Výsledkem je okamžitý nástup točivého momentu po sešlápnutí akceleračního pedálu, kdy bez prodlevy následuje mohutné a zcela hladké zrychlení.
K co nejlepší jízdní stabilitě a cestovnímu pohodlí přispělo umístění klíčových komponent pohonu (vč. soustavy Toyota FC Stack a vysokotlakých zásobníků na vodík) uprostřed pod podlahou, což se odrazilo ve snížení těžiště a skvělém rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Přínosem je i velmi tuhá karoserie, zejména pak v oblasti kolem zavěšení zadních kol.

Úplné zakrytování spodku vozu společně s aerodynamickým tvarováním obrysových světel přispívá ke snížení odporu vzduchu, lepší spotřebě paliva a vyšší jízdní stabilitě. K co nejlepší stabilitě za jízdy v přímém směru napomáhají i stabilizační aerodynamická žebra na bocích zadních sdružených světel.

Na mimořádně nízké hlučnosti se podepsal elektromotor s tichým chodem za všech otáček, ale i pečlivé utěsnění všech partií karoserie s ohledem na nižší aerodynamický hluk, anebo nasazení akusticky pohltivých a izolačních materiálů optimálně uspořádaných kolem kabiny, včetně použití zvukově izolačního čelního skla a skel dveří.
V režimu podpory brzdění (BS) se účinně využívá rekuperační brzdění a zlepšuje výkonnost brzdové soustavy v situacích, kdy si řidič přeje výrazněji zpomalit, např. v dlouhých sjezdech v horách.

Vodíková budoucnost

Potřeba hledání alternativ k fosilním palivům je zřejmá a zcela reálná – a v Toyotě jsme toho názoru, že správnou cestou kupředu je vodík. Jde o nejhojněji zastoupený prvek v celém vesmíru. Najdeme jej prakticky ve všem, od vody až po rostliny. Ukrývá dost energie na to, aby mohl dodávat energii našim domácnostem a budovám. A nyní je připraven sloužit i jako palivo v automobilovém průmyslu.

Chemická reakce

Když do Toyoty Mirai natankujete vodík, ukládá se do vysokotlakých zásobníků z uhlíkových vláken. Za jízdy se pak přes sací otvory v maskách chladiče na přídi vozu přivádí okolní vzduch do sady palivových článků, kam putuje i vodík z palivových zásobníků. Zde jednotlivé prvky vstupují do chemické reakce, při které se produkuje elektřina k pohonu vozu. Když sešlápnete pedál akcelerátoru, tato elektřina ze sady palivových článků proudí do elektromotoru – a víte, co je jedinou zplodinou procesu v sadě palivových článků? Voda, která příhodně odchází přes výfuk.

/

Mirai se od září roku 2015 představí na vybraných evropských trzích (Velká Británie, Německo a Dánsko).
Budoucnost je již zde a nese jméno Mirai…

Galerie
 
Zásady pro soubory cookie

Tyto internetové stránky používají cookies k uložení vaší konfigurace vozů jen při aktuální návštěvě stránek a webové statistiky. Úplné zakázání souborů cookie ve vašem prohlížeči může způsobit nefunkčnost některých částí těchto internetových stránek.

Toyota Reliability No.1

Toyota

SVĚTOVÁ

ZNAČKA Č.1

Jednička

ve spolehlivosti

TÜV zpráva 2016

Zjistěte více